Informatie, foto's, route, verslag, links, tips van Abu Dhabi, Orchha, New Delhi, Bharatpur, Agra, Haridwar (Verenigde Arabische Emiraten, India)

Op het einde van 2016 en enkele dagen in 2017 trok ik alleen naar het Noorden van India. In de eerste week bezocht ik ten Zuiden van New Delhi het stadje Orchha, Bharatpur met zijn vogelreservaat en Fatehpur Sikri en Agra voor de Taj Mahal. In de tweede week deed ik de Kuari Pass winter trekking in de Himalaya en bezocht ik Haridwar met de Ganges rivier. Op de heenreis had ik een lange tussenlanding in Abu Dhabi.

India

Route

Informatie

Vluchtgegevens

Kilroy - € 600

Brussels National Airport - Etihad Airways (18 december 2016 - 20u25)
Abu Dhabi - Etihad Airways (19 december 2016 - 14:40)
Delhi (19 december 2016 - 19:30)

Delhi - Jet Airways (2 januari 2017 - 19:30)
Mumbai - Jet Airways (3 januari 2017 - 02:45)
Parijs Charles De Gaulles Airport - Air France (3 januari 2017 - 10:06)
Brussel Midi Railway Station (3 januari 2017 - 11:51)

Reizen met de trein

Ik deed het meeste van mijn transport in India met de trein. Aangezien de betere plaatsen in de meest populaire treinverbindingen uitverkocht geraken is het aan te raden om op voorhand je tickets te boeken. Omdat mijn planning al ongeveer vast lag wilde ik op voorhand al mijn treintickets via het internet boeken.

Dit kan gebeuren via de website van de Indiaanse spoormaatschappij. Hou er wel rekening mee dat je je moet registreren. Hiervoor heb je een Indiaans gsm-nummer nodig. Als je dit zoals elke toerist niet hebt moet je na de registratie met een onbestaand telefoon nummer een mail sturen om te vragen dat ze jouw account manueel goedkeuren. Deze mail stuur je in het Engels naar care@irctc.co.in met je gebruikersnaam en als bijlage een kopie van je paspoort. LET OP! Dit kan tot een maand duren zoals in mijn geval en na herhaaldelijk mails gestuurd te hebben.

Zeer uitgebreide informatie over treinreizen in India kan je hier vinden: Seat 61.

Verslag

  • Dag 1 - Abu Dhabi

    Ik had ongeveer 8 uur in Abu Dhabi te spenderen tijdens mijn tussenlanding. Om vanop de luchthaven in het centrum te geraken kan je een bus nemen (A1). Om deze bus te betalen neem je een kaartje aan de ticket machine op het 2e perron. Voor 10 AED kan je heen en terug. Het weer was perfect, 26 graden, stralende zon en een klein windje. Ik wandelde de kustlijn af naar Corniche beach. Om vervolgens terug de bus te nemen naar de luchthaven, zo’n tussenlanding wil ik nog wel meer!

    Na geland te zijn in New Delhi nam ik de metro naar het New Delhi Railway Station. Een makkelijk en erg goedkoper manier om in het centrum te geraken. Mijn hostel genaamd Zostel lag vlakbij het metro en trein station. Maar dit was volgens verschillende mensen niet veilig om te voet te doen door rellen tegen de demonitisatie. Daar was natuurlijk niets van waar, maar door de immense chaos en het feit dat ik ergens over de treinsporen moest geraken vond ik mijn weg niet te voet naar het hostel. Daarom nam ik voor de zekerheid toch maar een tuktuk naar het hostel.

  • Dag 2 - Orchha

    Om 6 uur ’s morgens nam ik de trein naar Jhansi. In het station van Jhansi nam ik een tuktuk naar Orchha voor 250 roepies. Onderweg kwam daar nog 50 roepie taks bij. Na in te checken verkende ik rustig het centrum van het stadje. In de Chaturbhuj Tempel kon ik na 60 roepies te betalen de trap nemen naar het dak van de tempel. Van daaruit heb je prachtig uitzicht op het stadje en de omgeving. Tegen zonsonderdag wandelde ik naar de brug aan het Orchha Sancturay om de knappe zonsondergang vast te leggen met de Chhatris op de achtergrond.

    Orchha sunset

    Trein: Bhopal Shtbdi (12002) / New Delhi-Jhansi / 6u00-10u43 / AC Chair Car / 1.081 Roepies

  • Dag 3 - Orchha

    Vandaag stond het Orchha Fort complex op het programma. Ik stond om 8 uur aan de ingang en was de eerste bezoeker van de dag. Gedurende zo’n 2 uur had ik het paleis helemaal voor mij alleen! Na het verkennen van het grote paleis wandelde ik nog een rondje langs de andere gebouwen in de omgeving van het paleis alvorens naar het centrum terug te keren. Het paleis zelf is best wel indrukwekkend, de gebouwen in de buurt iets minder. Maar dan heb je wel uitzicht op het grote paleis. Intussen liepen de toeristen vlotjes binnen.

    Orchha paleis

    In de namiddag deed ik een tourtje langs de ATM’s in het dorpje, maar zonder succes alweer. In het Betwa Tarang restaurant ging ik ’s middags eten, toevallig de enige plaats met werkend internet in het hele stadje. Ook in mijn chiquere hotel werkte de wifi niet. Om toch terug een beetje aan geld te geraken kocht ik ’s avonds een souvenirtje van 250 roepies met 20 dollar om zo wisselgeld in roepies terug te krijgen. Bij zonsonderdag bezocht ik nog Chhatris Cenotaphsvlak aan mijn hotel (inkom 50 roepie).

  • Dag 4 - Orchha

    Om 6u30 had ik de wekker gezet om de zonsopgang mee te maken. Ik moest er wel niet ver voor wandelen, het uitzichtpunt op de rivier van aan het zwembad van het hotel was mooi genoeg. Na het ontbijt wandelde ik tot aan het Orchha Nature Reserve. Wat niet open bleek te zijn jammer genoeg. Ik betaalde dan maar 50 roepie inkom voor een klein parkje naast de rivier. Behalve een mooi uitzicht op de Betwa rivier en Chhatris Cenotaphs had het niet veel te bieden. Aan de uitgang kon ik nog eens 50 roepie betalen omdat ze mijn camera gespot hadden. Alvorens terug te keren naar mijn hotel kwamen er nog verschillende apen gewillig model staan.

    Orchha sunrise

    Rond de middag nam ik aan het hotel aan auto riksja naar het treinstation van Jhansi voor 300 roepie. In het treinstation at ik nog snel iets, maar daar waren ze duidelijk geen toeristen gewoon gezien het totaal gebrek van het Engels bij het personeel en op de menukaart. De enige optie was om te hopen dat ze me iets lekker voorschotelde. Wat uiteindelijk nog goed meeviel. Na een kleine vertraging nam ik de trein richting Bharatpur. Na 3 uur vertraging kwam ik in deze stad aan, vervolgens wist mijn riksja driver halverwege ineens niet meer waar mijn guest house was. Gelukkig zijn er tegenwoordig smartphones met gps!

    Trein: Kurj Udz Exp (19665) / Jhansi-Bharatpur / 13u40-18u53 / AC 2 Tier / 722,90 Roepies

  • Dag 5 - Fatehpur Siki

    Na een ontbijt in mijn Iora Guest House nam ik op wandelafstand de bus naar Fatehpur Siki. De bus met enkel locals reed wel naar Agra en stopte niet in het centrum van Fatehpur Siki, dus sprong ik op de kruising letterlijk uit de bus. Kostprijs was amper 30 roepies. Na een korte wandeling kwam ik aan bij de oude stad. Inkomprijs was 500 roepies. De oude stad was de moeite maar nu ook niet zo spectaculair vond ik. Na alles gezien te hebben bezocht ik de nabij gelegen moskee. Deze heeft gratis inkom, maar ik liet me wel rondleiden door een ‘gratis’ gids. Deze enorme moskee, de 3e grootste van India hebben ze me verteld, vond ik meer de moeite dan de oude stad.

    Fatehpur Siki

    Omdat het ondertussen middag was liet ik mijn gids, na het geven van een tip uiteraard, me naar een restaurantje brengen met uitzicht op de omliggende velden (Sunrise Guest House/restaurant). Na een hapje en een drankje ging ik naar het busstation in het centrum van de stad. Daar bleek echter dat er geen bus reed naar Bharatpur zoals mijn reisgids vermelde. Met hulp van enkele behulpzame Indiërs nam ik de bus richting Agra voor 5 roepies om er aan kruispunt richting Bharatpur er terug uit te springen en daar de juiste bus te nemen. Deze koste amper 20 roepies, heel goedkoop die lokale bussen maar wel een avontuur!

  • Dag 6 - Keoladeo Nationaal Park

    Deze morgen stond ik voor zonsopgang op om het Keoladeo Nationaal Park te bezoeken, HET vogelreservaat van India. Het staat bekend om zijn massa’s trekvogels die er tijdens de winter van over heel de wereld naartoe komen. Je kan het park te voet, met de fiets of per riksja verkennen. De meeste mensen nemen er ook een gids bij. Ik daarentegen verkende het park te voet in mijn eentje met de instructies van mijn hoteleigenaar dat ook een amateurfotograaf is. Verkeerd lopen is moeilijk aangezien er een rechte weg door het park loopt met een aantal zijwegen. Op het einde van deze zijwegen staan borden ‘voorboden voor toeristen’.

    Keoladeo Nationaal Park

    De zonsopgang was vrij mistig, maar het park ontgoochelde niet. Echt prachtig en erg rustig! In het midden van het park is er een kraampje waar je drinken en snacks kan verkrijgen. Eten kan je er wel niet. Pas hier wel op voor apen die je eten komen stelen. Ik maakte het mee dat een aap de chips uit mijn handen kwam halen. Tegen 15u verliet ik vermoeid en voldaan het park, op dat moment was de invasie van toeristen, locals, westerlingen en Aziaten begonnen. Blij dat ik tot dan van de rust had kunnen genieten. Op aanraden van mijn hoteleigenaar nam ik niet de trein die ik geboekt had maar de lokale bus naar Agra. Deze kostte inderdaad minder dan de auto-riksja naar het station, namelijk 50 roepies ipv minstens 100 voor de auto-riksja. Maar de bus zal wel op zijn Indisch vol, totaal niet comfortabel dus maar ik was wel sneller in Agra.

  • Dag 7 - Taj Mahal

    Opnieuw ging mijn wekker al op 5u45 af, ditmaal om één van de nieuwe wereldwonderen, de Taj Mahal, te bezoeken! Maar ik was er zeker niet de enige en de eerste. Na het nodige aanschuiven, het betalen van de duurdere toeristenprijs van 1.000 roepies en bagage controle aan de west-gate mocht ik de Taj Mahal in de mist aanschouwen. Daarnaast bleek 1/4e van de Taj in de stijgers te staan voor renovatie. Dan maar snel naar de westkant van de Taj om van daaruit het prachtige gebouw te aanschouwen zonder stijgers en met de oprijzende zon achter de Taj. Echt geweldig, en gelukkig nog erg rustig omdat de horde toeristen nog aan de fonteinen voor de Taj foto’s stond te maken. Na nog even rond en in de Taj te wandelen besloot ik rustig terug te keren, de massa mensen begon de Taj Mahal in te nemen. Ik ging ontbijten bij Jony’s place, een echte aanrader voor zowel ontbijt als lunch! Het ligt aan de rotonde aan de south-gate van de Taj.

    Taj Mahal

    Na uit te checken bezocht ik het Agra Fort, inkom 500 roepies met je ticket van de Taj Mahal. Anders is het 550 roepies. Ook hier dus opgeslagen prijzen net zoals bij de Taj. Het fort was op zich erg knap, maar het werd overrompeld door Indische toeristen. Op de terugweg zag ik de file aan de west-gate van de Taj Mahal, dat was intussen een rij van honderden meters geworden met enkel locals, pure waanzin! Alvorens de trein naar New Delhi te nemen had ik nog enkele uurtjes om van het dakterras van mijn hotel met een pintje te genieten met uitzicht op de Taj.

    Trein: Gatimaan Express / Agra Cantt-Nizamuddin / 17u50-19u30 / AC Chair Car / 337 Roepies

  • Dag 8 - Haridwar

    Na een korte nacht in New Delhi nam ik om 6u45 de trein richting Haridwar in het noorden waar ik net voor de middag arriveerde. Na in te checken in mijn hotel at ik vlakbij in een lokaal restaurantje voor amper 1 euro. Vervolgens wandelde ik de langs de Ganges rivier naar Har Ki Pauri, de heilige plek aan de rivier, waar ik de rituele van de Hindoes mocht aanschouwen. 's Avonds at ik in een kleine bakkerij waar ze hot dogs en Italiaanse gerechten hadden met een Indische twist. Dit zou ik me een dag later serieus beklagen. :)

    Haridwar

    Trein: Dehradun Shtbdi (12017) / New Delhi-Haridwar / 06u45-11u22 / AC Chair Car / 128 Roepies

  • Dag 9-14 - Kuari Pass trek

    Deze zes dagen deed ik de Kuari Pass trekking met Trek The Himalayas. De eerste en laatste dag was een transport dag naar het bergstadje Joshimath.

    Kuari Pass

  • Dag 15 - New Delhi

    Om 6u22 nam ik de trein vanuit Haridwar naar New Delhi. Omdat ik enkel nog een ticket voor tweede klas had kunnen boeken was het toch nog wat avontuurlijker dan de vorige treinritten. Al bij al viel het nogal goed mee, alleen zou ik dit niet willen doen in de zomer zonder airco in de trein. Alvorens naar de vlieghaven af te zakken had ik nog enkele uren in New Delhi te spenderen. Ik wandelde naar Connaught Place, misschien wel de meest Westerse plek van India met Westerse restaurants en winkels. Na twee weken in India kon ik de verleiding van de Burger King niet weerstaan. :) De hamburger (met kip uiteraard) smaakte enorm!

    Trein: Ndls Janshatabdi (12056) / Haridwar-New Delhi / 06u22-11u15 / Second Sitting / 145,61 Roepies

Landen

  • Verenigde Arabische Emiraten
  • India

Bezochte plaatsen

Tips

Boek een verblijf