Informatie, foto's, video's, verslag van Warschau (Polen)

Op het einde van 2015 had ik nog enkele verlofdagen over. Ideaal om een citytrip te combineren met het vieren van het nieuwe jaar in het buitenland. De bestemming werd de hoofdstad van Polen, Warschau. Met enkele reisvrienden ging ik voor vier dagen naar Warschau.

Video's

Informatie

Vluchtgegevens

Ryanair - € 10

Charleroi Airport (31 december 2015 - 07:00)
Warschau Modlin Airport (31 december 2015 - 09:00)

Wizzair - € 91,5

Warschau Chopin Airport (3 januari 2016 - 18:30)
Charleroi Airport (3 januari 2016 - 20:30)

Vervoer

De afstanden zijn niet heel groot en doenbaar te voet. Maar zeker bij koude temperaturen zoals bij ons is het handig om de grotere afstanden af te leggen met de metro. De metro in Warschau is na het EK voetbal goed uitgebreid en vernieuwd en zeer veilig. Een enkel ticket voor 20 minuten kost 3,40 zloti (0,75 euro).

Verslag

• Dag 1

We vertrokken heel vroeg in de ochtend, zeg maar nacht eigenlijk, om vanuit Charleroi te vertrekken met Ryanair richting de Poolse hoofdstad. Vanuit de Modlin luchthaven, die een eindje van het centrum ligt, namen we de Modlinbus. De tickets kan je hiervoor kopen aan de duidelijk aangegeven desk aan de uitgang van de kleine luchthaven. Een ticket naar het centrum, aan het cultuur paleis, kostte 33 zloti (ongeveer 8 euro). Na een ontbijt in één van de vele gezellige ontbijtcafés wandelen we naar ons Patchwork hostel. Dit is centraal gelegen in de Chmielna straat. Via de Nowy Swiat straat wandelden we richting de oude stad. Het werd al snel duidelijk dat Warschau een enorm nette en gezellige stad is. In de oude stad heb je in de St. Anne's Church een prachtig uitzichtpunt (Taras Widokowy) op de oude stad en de rest van Warschau. Een biljet kost amper 5 zloti. Via de Nieuwjaarsmarkt aan de stads omwallingen maakten we een wandeling door de mooie oude stad.

Om op te warmen na een wandeling bij -10°C gingen we eten bij Hoppiness Beer & Food. Een klein biercafé met een mooie lijst aan lokale en buitenlandse bieren. Een aanrader voor zowel het eten als het bier! Om klaar te zijn voor oudejaarsavond trokken we ons voor een paar uur terug in het hostel. 's Avonds aten we na een lange zoektocht in de Bierhalle, geen chique diner want daarvoor hadden we op voorhand moeten reserveren. Na een cafeetje bezocht te hebben in de uitgaansbuurt Ulica Mazowiecka gingen we om het nieuwe jaar in te zetten naar een groot en gratis openluchtconcert aan het nationaal voetbalstadion. Het vuurwerk was echt prachtig, maar voor ons Belgen was het toch wel te koud om uren te blijven staan. We namen dus maar terug de metro naar het centrum om verder te vieren tot in de vroege uurtjes.

• Dag 2

Na een ontbijtje, ook al was het bijna middag, staken we de Wisla rivier over om een wandeling te maken langs de rivier via de stranden van Warschau richting de Zoo. De zon straalde maar het was nog steeds erg koud bij zo'n -11°C. Onze namiddag spendeerden we in de Zoo, vooral waar het binnen lekker warm was. 's Avonds aten we in het Italiaans restaurant Chianti. Erg lekker en helemaal niet duur, zo hadden we toch nog ons chique diner!

• Dag 3

Ontbijten deden we op onze derde dag in de Chmielna straat van ons hostel bij Czekolada. Voor mij het beste ontbijtcafé dat we bezocht hebben deze citytrip. Vandaag doken we in de geschiedenis van Warschau in het Uprising museum. Dit museum is een must see in Warschau, dit was te merken aan de erg lange rij om binnen te geraken. Kom dus vroeg om de drukte voor te zijn in het weekend. De wreedheden van de oorlog in Warshau lieten een zware indruk achter.

Na een avondwandeling door de prachtig verlichte oude stad bezochten we de pas vernieuwde skybar in het Marriott hotel. En dit was toch wel een ontgoocheling, zonder te reserveren had je geen plaats aan het raam. En door de enorme weerspiegeling in de ramen kon je amper genieten van het prachtige uitzicht op Warschau in de nacht. Na ons schandalig duur pintje betaald te hebben zochten en vonden we met Kufle I Kapsle wel een café om onze zaterdagavond te spenderen. Een heel gezellig café met een groot aantal verbazend lekkere Poolse speciaalbieren. Ook de selectie Belgische bieren was erg goed en groot. De Belgische bieren kostten evenveel als in België terwijl de Poolse speciaalbieren maar een paar euro kostten. Me like that!

• Dag 4

Op onze laatste dag gingen we naar het imposante cultuurpaleis. Een ticket voor de lift kost 20 zloti en het uitzicht dat je hebt vanuit het hoogste gebouw van Warschau, ook wel Stalins penis genoemd, is imposant! Vervolgens namen we de metro naar het Łazienkowski park. Dit park in het zuiden van Warschau was prachtig in een winters kleedje met bevroren meren. Jammer genoeg was het bij -14°C ook te koud om lang rond te lopen. Ons middageten namen we bij U Szwejka. En dat is een groot restaurant dat bekend staat om zijn enorme porties en lage prijzen, een aanrader als je grote honger hebt! Om onze trip af te sluiten voor we de taxi naar de Choplin luchthaven (vlakbij de stad) dronken we nog een Pools biertje in de Hoppiness beer en food.